20 مه 2022- بر اساس مطالعه­ ی منتشر شده در  مجله ی پزشکی کالج آمریکایی قلب و عروق-  JACC: Heart Failure- ، به نظر می رسد مکمل های امگا 3 خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، کاهش می دهند.

اسیدهای چرب امگا 3، نوعی از چربیهای ضروری هستند که بدن انسان قادر به تولید آنها نیست، به این معنی که ما باید آنها را (سه نوع وجود دارد) از غذاها دریافت کنیم. بهترین منبع امگا 3 ، ماهی ها هستند، اگرچه یکی از انواع آن در برخی مواد غذایی دیگر مانند مغزها، دانه ها و برخی روغن ها یافت می شود. همچنین، امگا 3 به صورت مکمل تغذیه ای در بازار وجود دارد. تحقیقات در مورد امگا 3 ادامه دارد، اما رای قاطعی در مورد ارزش مکمل امگا 3 وجود ندارد. به گفته انستیتوی ملی بهداشت ایالات متحده، "افرادی که ماهی و سایر غذاهای دریایی می خورند کمتر در معرض خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن هستند. اما مشخص نیست که آیا این فواید سلامتی از خوردن این غذاها به دست می آید، یا از امگا 3 موجود در این غذاها".

در این مطالعه ی جدید، محققان داده های لازم را از یک مطالعه ی بزرگ به نام  VITAL- که مخففVITamin D  و OmegA-3 Trial است- استخراج کردند. با حمایت محققان در بیمارستان زنان و بریگام در بوستون و تکمیل آن در سال 2018،VITAL  یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده بر روی 25871 مرد و زن آمریکایی بود که به بررسی تاثیر مصرف مکمل های غذایی روزانه ویتامینD3 یا اسیدهای چرب امگا 3 بر کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و سکته در افراد بدون سابقه ی قبلی این موارد، پرداخت.

از بین افراد مورد مطالعه، حدود یک دوم زن، و حدود یک پنجم سیاه پوست بودند و میانگین سنی آنها 67 سال بود. حدود 14 درصد از افراد مبتلا به دیابت بودند. با استفاده از داده های جمع آوری شده، نویسندگان، تجزیه و تحلیل خود را به یک سوال اصلی محدود کردند: آیا دیابت نوع 2 رایج (T2D) اثرات مکمل اسیدهای چرب امگا 3 را بر بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی تغییر می دهد؟ و آیا نژاد تأثیرات امگا 3 را بر خطرنارسایی قلبی(HF) تعدیل می کند؟

کاهش خطر نارسایی قلبی با مصرف مکمل امگا 3 مرتبط است

در کارآزمایی VITAL، به یک گروه از شرکت‌کنندگان مکمل‌های روغن ماهی به شکل اسید چرب امگا 3 دریایی(ایکوزاپنتانوئیک اسید یا EPA و دوکوزاهگزانوئیک اسید[DHA]) داده شد. به گروهی دیگر دارونما (یک ماده بی اثر و بدون اثر دارویی) داده شد. میانگین پیگیری 5.3 سال بود. محققان دریافتند که در طول دوره پیگیری، 3.6 درصد از مصرف کنندگان مکمل امگا 3 که به دیابت مبتلا بودند، برای اولین بار به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شدند. با این حال، در بین مصرف کنندگان دارونما، 5.2 درصد از بیماران دیابتی به دلیل مشابه در بیمارستان بستری شدند. این کاهش 31 درصدی در خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی، با مصرف مکمل امگا 3 مرتبط بود که قابل توجه است. همین اثر مفید در مورد بستری شدن مکرر به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستان مشاهده شد: برای این موارد، مکمل روغن ماهی با کاهش خطر 47 درصدی همراه بود. جالب توجه این است که اثرات مفید مکمل های روغن ماهی در شرکت کنندگان سیاه پوست مبتلا به دیابت نوع 2 ، حتی بیشتر بود. جالب توجه این است که فواید محافظتی آشکاری از مصرف روغن ماهی در افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا نبودند، یافت نشد.

نویسندگان حدس می زنند که این یافته ها ممکن است به این دلیل باشد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (و به ویژه بیماران سیاه پوست) در وهله اول در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی و نارسایی قلبی هستند. آنها همچنین این فرضیه را مطرح کردند که مکمل‌های امگا 3 ، آنچه که به نام گلیکوتوکسین یا "محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته" شناخته می‌شوند، را کاهش می‌دهند و این محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته، همان ترکیباتی هستند که در بروز دیابت و سایر بیماری های مزمن نقش دارند. در نهایت، محققان اظهار داشتند که اگرچه نتایج آنها "جالب اما دور از فایده ی بالینی" بود، اما این یافته‌ها از افزایش مصرف ماهی‌ها و غذاهای دریایی سرشار از امگا 3 و سایر مواد مغذی حمایت می‌کنند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/05/20/omega-3s-appear-to-protect-the-heart-in-diabetes/